19 september 2016

Gezonde flapjacks met bessen en kokos

Het is een trend: bloggers en vloggers die een boek uitgeven. Doorgaans trekken die boeken me niet. Met name de Amerikaanse en Britse vloggers die ineens fictie gaan schrijven, of beautybloggers die vinden dat ze ook best een kookboek kunnen schrijven vind ik niet interessant. Doe vooral je ding, ik vind het allemaal prima, maar ik ga het niet kopen.

Zoals altijd is er echter een uitzondering op de regel: Niomi Smart. Deze dame heeft een lifestylekanaal op YouTube dat vooral gaat over gezond eten en leven. En toen ik hoorde dat zij een kookboek ging schrijven, was ik er als de kippen bij. Weken van tevoren gereserveerd en nog net niet op de deurmat liggen wachten tot het pakket kwam. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Eat Smart is een prachtig boek met heerlijke vegan recepten.

De flapjacks trokken gelijk mijn aandacht. Ik eet normaal meestal havermout als ontbijt en dat kwam me even mijn neus uit. Deze repen met havermout vind ik een goede vervanging. Ze zijn handig om mee te nemen (ideaal als ik vijf minuten langer op bed wil blijven liggen), zitten ook boordevol havermout en vullen goed. 

Ik heb het recept een klein beetje aangepast, onder andere door de hoeveelheid olie te halveren, maar dat hoeft natuurlijk niet. Hoe dan ook een absolute aanrader!



Voor 8-12 stukken, afhankelijk van hoe je snijdt
Ingrediƫnten:
  • 3 rijpe bananen, gepeld
  • 300 gram havermout
  • 90 gram kokosrasp
  • 150 gram bessen naar keuze (bijvoorbeeld bosbes en/of aardbei)
  • 45 ml kokosolie
  • 1 tl vanille extract
  • 50 gram kokossuiker of donkerbruine basterdsuiker

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een bakblik van 20x20 cm in en bekleed met bakpapier. 
  • Prak de bananen helemaal fijn met een vork. Roer hier de gesmolten kokosolie, vanille en de suiker doorheen. Meng de havermout met de kokosrasp en roer dit door het bananenmengsel heen. Roer er vervolgens de bessen doorheen.
  • Verdeel het beslag over de bakvorm en druk heel stevig aan. Doe dit bij voorkeur met je handen die je even nat hebt gemaakt met water. Zet het geheel in de oven en laat 30 minuten bakken. Snijd de flapjacks nog in de bakvorm in stukken van het juiste formaat. Laat vervolgens helemaal afkoelen. Ongeveer 5 dagen houdbaar in een luchtdichte container.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...