8 juni 2016

Borrelhapje: gevulde pestochampignons met pijnboompitten

Waar ik heel erg van hou is om bij een borrel wat zelfgemaakte hapjes neer te zetten. Een lekkere eiersalade of tonijnsalade bijvoorbeeld, of wraps met roomkaas en zalm. Maar ook deze gevulde pestochampignons met pijnboompitten. Dit recept is bedacht door mijn vriendin Laura en ik vond ze een groot succes.

Ik maak mijn pesto graag zelf, omdat ik dat gewoon lekkerder vind dan die uit een potje. Maar mocht je daar nu geen tijd voor of zin in hebben, kies dan in ieder geval voor de beste kwaliteit pesto die jij kan vinden. Het is een belangrijk deel van dit hapje, dus goede pesto maakt of breekt het gerecht.



Ingrediƫnten:
Voor de pesto
  • 50 gram basilicum
  • 25 gram Parmezaanse kaas, geraspt
  • 25 gram pijnboompitten
  • ½ teentje knoflook
  • Olijfolie
Voor de champignons:
  • 20 kleine champignons
  • Snufje zout en peper
  • 1 tl olijfolie
  • Flinke handvol pijnboompitten

Bereiding:
  • Begin met het voorbereiden van de champignons. Schep met een kleine lepel het steeltje uit de champignon. Deze kan je bewaren voor bijvoorbeeld een pastasaus maar worden in dit recept niet gebruikt. Doe de champignons in een schaal en voeg er de zout, peper en olijfolie aan toe. Schep even goed om en leg ze dan in een ovenschaal. Bak ze zo’n 15 minuten in een op 175 graden voorverwarmde oven. 
  • Doe voor de pesto basilicum, Parmezaanse kaas, pijnboompitten en knoflook in een keukenmachine of vijzel en laat draaien tot het glad is. Voeg dan in een dun straaltje de olijfolie toe en blijf draaien tot je de gewenste textuur hebt. Bak intussen ook de pijnboompitten in een droge koekenpan tot ze goudbruin zijn. Haal ze dan direct uit de pan. 
  • Schep wat van de pesto in elk van de champignons. Je zal pesto overhouden, dit is lekker op een toastje of stokbroodje. Maak de champignons af met wat van de pijnboompitten. Warm geserveerd het lekkerst.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...