8 juli 2015

Supersimpel homemade vanille-ijs zonder ijsmachine

Al enige jaren staat er een ijsmachine in mijn huis en daar ben ik erg blij mee. Zonder veel moeite komen de heerlijkste ijsjes uit de machine rollen waardoor het ijsschap in de supermarkt al een tijdje geen bezoek van mij heeft gehad. Toch plaats ik die recepten niet altijd op mijn site omdat ik weet dat een ijsmachine een luxe is die niet iedereen in zijn keuken heeft.

Daarom maakte ik dit recept. Niet alleen heb je hier geen ijsmachine voor nodig, je hoeft er zelfs niet ieder kwartier in te roeren zolang het mengsel in de vriezer staat. Het is een kwestie van het mengsel maken en in een bakje in de vriezer doen. Zo’n zes uur later heb je ijs.

Dit recept is de absolute basisversie, maar natuurlijk kan je er eindeloos mee varieren. Bijvoorbeeld door er stukjes vers fruit doorheen te mengen, of chocolade en stukjes noten bijvoorbeeld. In dat geval is het wel handig om dat te doen nadat het mengsel ongeveer een uurtje in de vriezer heeft gestaan. Zo voorkom je dat alle vulling naar beneden zakt en je in de rest van je ijs niets lekkers hebt.

De wodka is trouwens om het ijs iets makkelijker schepbaar te maken. Mocht je echter geen alcohol in je ijs willen, dan kan je het er natuurlijk gewoon uit laten. En als je vanille-ijs maakt, kies dan alsjeblieft voor een echt goed vanille extract of het merg van een stokje. Ik garandeer je dat dat echt het verschil maakt. 



Ingrediƫnten:
  • 500 ml room
  • 1 blikje gecondenseerde melk
  • 1 el wodka (optioneel)
  • ½ el vanille extract of het merg van 1 stokje, of andere smaakmakers
Bereiding:
  • Doe alle ingrediĆ«nten in een kom en klop met een elektrische mixer tot het mengsel iets dikker is geworden, zoals een dunne yoghurt. 
  • Giet het mengsel in een bakje en zet dit minstens 6 uur in de koelkast. Als je nog smaakmakers door je ijs wil roeren, doe dat dan na een uurtje in de vriezer om te voorkomen dat alles naar beneden zakt.
  • Haal het ijs zo’n 5 minuten voor het serveren uit de vriezer om het scheppen nog makkelijker te maken.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...