6 mei 2015

Lenteachtige egg drop soup met paksoi en sesamolie

Soep is vaak vooral een wintergerecht. Eerlijk is eerlijk, als het warmer wordt is mijn grootste wens ook niet om dan een kom dampend hete dikke vloeistof voorgezet te krijgen. Liever zie ik dan salades met allerlei verschillende kleuren, lichte gerechten met gegrilde vis of knapperige groenten van de barbecue.

Tot ik ineens met een stronk paksoi zat die op moest. Ik had behoefte aan iets lichts en knapperigs, maar had niet direct zin in salade. Voor ik het wist, had ik onderstaand recept bedacht. Een heldere soep, gebaseerd op deze egg drop soup. Het resultaat is een heerlijk licht gerecht dat een prima voorgerecht zou zijn bij een Aziatisch menu. Maar hij doet het ook prima als lichte lunch. 



Voor 2 personen als lunch, of 4 als voorgerecht
Ingrediƫnten:
  • 1 el olijfolie
  • 1 ui, fijngesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijngesnipperd
  • 1 liter groentenbouillon
  • 4 flinke stengels paksoi
  • 2 eieren
  • ½ citroen
  • Paar druppels sesamolie
  • Optioneel: wat fijngehakte koriander

Bereiding:
  • Fruit de ui en de knoflook in de olijfolie tot ze glazig zijn. Laat ze niet bruin worden. Giet hier de bouillon bij en laat aan de kook komen. Snijd intussen de paksoi in kleine stukken. 
  • Kluts de eieren, eventueel met wat zout en peper. Als de soep kookt, giet dan in een dun straaltje de eieren bij de soep. Door het bubbelen van de bouillon zullen er kleine sliertjes ei ontstaan. 
  • Voeg dan de paksoi toe en roer goed door. Haal de pan na 15 seconden van het vuur. Serveer meteen. Maak af met wat druppels vers citroensap en wat druppels sesamolie en eventueel de koriander.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...