4 maart 2015

Chocolade-dadelballetjes met kokos

Op mijn werk heb ik meestal rond een uur of 11 zin in iets lekkers. Ik heb dan om 7 uur ontbeten, dus dat is alweer 4 uur geleden. Mijn lunch laat dan nog twee uur op zich wachten, dus een klein hapje kan geen kwaad. Vaak at ik dan een mueslireep met chocolade. Best lekker maar het past eigenlijk totaal niet in mijn filosofie van zo veel mogelijk ongeraffineerd eten. Dat begon me dwars te zitten.

Daarom maakte ik deze balletjes. Ze zijn zoet, ook lekker chocolade-achtig en stillen de trek. Ze zijn echter ook vrij van geraffineerde suikers en rijk aan vezels en eiwitten. Kortom, een veel gezonder alternatief voor de mueslireep en ook nog eens veel lekkerder.

Ik gebruikte voor dit recept medjool dadels omdat die zo lekker zacht en sappig zijn. Mocht je die nou niet hebben, dan zijn gewone ontpitte dadels ook goed. Laat ze dan wel een halfuurtje weken in heet water zodat ze wat zachter worden. Giet ze af voor je ze gebruikt, en het werkt net zo goed. 



Voor 18 balletjes
Ingrediƫnten:
  • 250 gram ontpitte dadels
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • 2 eetlepels pindakaas
  • ½ tl vanille extract
  • Snufje zout
  • 2-3 eetlepels geraspte kokos
Bereiding:
  • Doe de dadels, cacaopoeder, pindakaas, vanille en zout in de keukenmachine. Draai tot je een gladde massa hebt. Doe dit mengsel in een kom en zet een uurtje in de koelkast. 
  • Rol dan 18 balletjes van het dadelmengsel. Rol de balletjes door de kokos voor een mooie afwerking. 
  • Je kan de balletjes het beste in de koelkast bewaren maar een dagje in je tas is ook geen probleem.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...