5 november 2014

Tortellini in pompoensaus

Een enkele keer ben ik aan het koken en krijg ik halverwege het idee dat mijn gerecht zwaar aan het mislukken is. Dat had ik bij dit recept ook. De saus is nog heel waterig als je de tortellini toevoegt en dan lijkt het even of het niet goed gaat komen. Maak je geen zorgen, uit ervaring kan ik je vertellen dat het uiteindelijk prima gaat lukken.

Bij dit recept is het belangrijk dat je even stilstaat bij de keuze voor je bouillon. Ik gebruikte zelfgemaakte groentenbouillon zonder zout, maar als je een bouillonblokje gebruikt dan kan ik me zo voorstellen dat de saus erg zout wordt door het inkoken. Mijn advies is dus om de hoeveelheid bouillon te halveren ten opzichte van de hoeveelheid water die je gebruikt. Dus gebruik je normaal 2 blokjes per liter water, gebruik er dan nu maar 1. Toevoegen kan altijd nog, er uit halen is een stuk lastiger. 



Geïnspireerd op een recept van www.laurainthekitchen.com
Ingrediënten:
  • 1 el olijfolie
  • 400 gram pompoen in blokjes
  • 2 uien, fijngesnipperd
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 tl kurkuma
  • 1,25 liter bouillon
  • 100 gram chorizoworst in blokjes
  • 250 gram gedroogde tortellini (dit recept werkt niet met verse pasta)
  • Optioneel: 25 gram geraspte Parmezaanse kaas en 2 el slagroom

Bereiding:
  • Doe de olijfolie in een pan en bak hierin de pompoen en uien tot ze wat kleur hebben. Voeg dan de knoflook, kurkuma en bouillon toe en laat 35 minuten koken, zonder deksel op de pan. Bak intussen in een droge koekenpan de blokjes chorizo uit tot ze krokant zijn. Haal ze uit de pan en laat uitlekken op een stukje keukenpapier. 
  • Haal de pan met pompoen van het vuur en pureer het geheel tot een gladde saus, bijvoorbeeld met de staafmixer. Zet de pan weer op het vuur en breng aan de kook. Voeg de tortellini toe en laat dit geheel, nog steeds zonder deksel op de pan, zo’n 15 minuten koken of tot je tortellini gaar is. Roer regelmatig om aanbakken te voorkomen, de saus wordt nu snel dikker. Voeg wat water toe als de saus te dik wordt.
  • Voeg als de tortellini gaar is de chorizo toe en roer eventueel wat Parmezaanse kaas en slagroom door de pasta als je hem wat rijker wilt. Serveer meteen. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...