27 mei 2013

Spaghetti met witlof

Als ik aan witlof denk, denk ik eigenlijk al snel aan een aantal standaardgerechten. Bijvoorbeeld gegratineerd of in een salade. Toen ik dit recept tegenkwam, was ik dan ook niet meteen overtuigd. De combinatie van pasta met witlof leek me niet echt denderend. Maar goed, wie niet waagt, schiet altijd mis en zo.

De combinatie van de pasta met de witlof bleek uiteindelijk erg lekker. De smaak van de witlof kwam beter naar voren dan ik had gedacht en ging goed samen met de overige ingrediënten. Een verbazingwekkend lekker recept dus. Zeker een die vaker op tafel gaat verschijnen. 



Aangepast van Allerhande 1-2012
Ingrediënten:
  • 300 g tagliatelle 
  • 4 el olijfolie
  • 250 gram magere spekreepjes 
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • 250 gram champignons, gehalveerd
  • 1 tl gedroogde oregano
  • 400 g witlof
  • Scheut witte wijn
  • 1 bekertje crème fraîche (125 ml)
  • 1 pakje kruidenroomkaas 

Bereiding:
  • Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  • Verhit ondertussen de olie in een koekenpan en bak de spekreepjes 5 min. Neem ze met een schuimspaan uit de pan. Bak de knoflook, champignons en oregano 4 min. in het achtergebleven bakvet. 
  • Snijd ondertussen de onderkant van de stronken witlof en snijd het witlof in de lengte in vieren. Verwijder de harde kern. Voeg het witlof toe aan de champignons en roerbak 2 min. Doe de spekreepjes, kruidenroomkaas, witte wijn en crème fraîche erbij en verwarm op laag vuur. Breng op smaak met peper en zout. 
  • Schep het witlofmengsel over de pasta. Lekker met fijngesneden peterselie.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...