24 mei 2013

De Oosterse Markt in Beverwijk

Onlangs werd ik uitgenodigd voor een zintuigensafari op de Oosterse Markt in Beverwijk. Voor wie niet weet wat dat is: bij de Bazaar (de zwarte markt) in Beverwijk hoort ook een markt met alleen maar eten. Overheerlijke specerijen, fantastische groenten en fruit en allerlei ander prachtige ingrediënten. Dat op zich klinkt natuurlijk al fantastisch, maar de onze ‘reisleider’ bleek ook nog eens Pierre Wind te zijn. En als klap op de vuurpijl zou Sabina Posthumus haar boek Koken van de bazaar die dag presenteren. Daar wilde ik bij zijn. 

De reisleider


De dag begon met een welkom met heerlijke muntthee en baklava. Niet de veel te dure muntthee die je hier in de horeca krijgt, maar de echte. Gemaakt met gunpowder thee en heel veel munt. En veel suiker natuurlijk. Heerlijk! 

Daarna begon de zintuigensafari. Wat overigens een treffende omschrijving bleek. We mochten allerlei lekkere dingen voelen, ruiken en proeven. Van zure pruimen tot kamelenmelk en van Marokkaanse pepers tot yufka’s, een soort Turks platbrood. De safari duurde ongeveer een uur waarbij we bij elke kraam iets lekkers mee mochten nemen terwijl Pierre Wind mooie verhalen vertelde bij of leuke informatie gaf over de diverse ingrediënten. 

Kunstig opgemaakte stapel Ras el Hanout
Olijven, olijven en nog meer olijven
Dat uur bleek trouwens veel te kort om alles te kunnen zien. De markt is gigantisch en elke kraam verkoopt nog betere producten dan de vorige. Als foodie kan je je hier prima een hele dag vermaken. Pierre Wind noemde het een walhalla en daar sluit ik me bij aan. Werkelijk ieder exotisch ingrediënt dat je zoekt, kan je hier vinden. 

Heerlijke noten


Wat ik erg bijzonder vond aan de markt, was de passie waarmee elke verkoper over zijn of haar producten praat. Je mag altijd proeven en krijgt eindeloos veel tips mee om te koken met dat wat je koopt. Zo kregen we nog even een turboworkshop mango schoonmaken. Kennelijk kan het nog veel sneller dan ik dacht, en ook nog eens met minder verspilling van het heerlijke vruchtvlees. 

Spoedcursus mango schoonmaken


Na de safari was er nog een lunch met gerechten uit het kookboek van Sabina Posthumus. En daar kan ik heel kort over zijn: yum! Ik ben erg blij met het kookboek en ga er dan ook snel iets uit maken. De recepten zijn exotisch maar niet te moei Ben jij nou ook benieuwd naar het boek? Je kan het hier bestellen. Misschien schrijft Sabina er nog iets leuks voor je in ook. Heb je gelijk inspiratie voor een bezoekje aan de Oosterse Markt.

Met Pierre

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...