21 januari 2013

De perfecte bechamelsaus

Ik heb in het verleden al eerder mijn recept voor bechamelsaus genoemd, maar dat was altijd als onderdeel van een ander recept, zoals lasagne. Toch leek het me een goed idee om dit recept eens wat meer aandacht te geven. L. zei namelijk van de week tegen mij: “Bechamelsaus? Dat koop je toch in potjes?” En aangezien ik vermoed dat hij niet de enige is die er zo over denkt, wil ik nog maar eens laten zien dat zelf bechamelsaus maken niet moeilijk is, veel lekkerder, goedkoper en vrij van rare toevoegingen en smaakstoffen. Een win-win-win-win dus. Of zo. 



Ingrediƫnten:
  • 40 gram bloem
  • 40 gram roomboter
  • 400 ml volle melk, koud
  • Zout en peper
  • Optioneel: nootmuskaat 

Bereiding:
  • Smelt de boter in een steelpan. Roer hier de bloem doorheen. Laat het mengsel op middelhoog vuur bakken, terwijl je continu blijft roeren. Op deze manier bak je de smaak van rauwe bloem uit je saus. Dit duurt ongeveer drie minuten. Langer kan ook, dan krijg je een bruine roux in plaats van een witte. Dit geeft een andere smaak en kleur aan je saus. 
  • Giet in kleine beetjes de volle melk bij het mengsel en roer gelijk door. In het begin zal je mengsel alleen maar dikker worden maar uiteindelijk houd je een heerlijk zachte saus over. 
  • Breng op smaak met flink veel zout en peper en eventueel wat nootmuskaat. 
  • Dit is de basissaus, je kan hier eindeloos mee variĆ«ren. Bijvoorbeeld door er wat kaas doorheen te roeren, groene kruiden, knoflook of iets ander lekkers. Vind je de saus te dik? Voeg dan gewoon nog wat melk toe. Makkelijk zat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...