8 november 2017

Pittige vegan quiche

Toen ik besloot vegan te willen eten, nam ik mentaal afscheid van een aantal gerechten waarvan ik ervan uitging dat ik ze nooit meer zou eten. Feta bijvoorbeeld. En pulled pork. En quiche. Nergens voor nodig, blijkt nu, want voor al die heerlijkheid zijn vegan alternatieven beschikbaar. Wist ik veel!

Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat je de ei/kaasvulling van een quiche kan vervangen door silken tofu. Zoals Laurens zou zeggen: “Ja, tuurlijk!” Maar ik besloot het toch maar eens te proberen. Beste. Idee. Ever! Deze quiche is awesome. Smaakvol, lekker pittig, en doet vooral niet onder voor het origineel. De tofu bindt net alsof het eieren en kaas zijn. Ik heb deze quiche aan drie vleeseters laten proeven en ze waren alle drie laaiend enthousiast. Dus ik zou zeggen: eet smakelijk!

Voor deze quiche gebruikte ik de Harissa van Al’fez voor een lekker pittig smaakje, wat ik echt een heerlijke toevoeging vond. 



Ingrediƫnten:
  • 1 kant en klaar vegan taartdeeg, ik gebruikte die van Albert Heijn
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 400 gram groenten naar keuze, ik gebruikte sperziebonen, erwten, paprika, aardappel, champignons en uien
  • 350 gram silken tofu
  • 4 eetlepels edelgist (te koop bij natuurvoedingswinkels, maar is optioneel)
  • 1 theelepel Italiaanse kruiden
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 theelepel kurkuma
  • Zout en peper naar smaak
  • 1 theelepel Harissa van Al’fez
  • 4 zongedroogde tomaatjes, in kleine stukjes gesneden
  • 10 cherrytomaatjes

Bereiding:
  • Verwarm je oven voor op 200 graden en bekleed een quichevorm met bakpapier, of vet deze goed in. Bekleed de bakvorm met je taartdeeg. 
  • Bak je groenten naar keuze grotendeels gaar in de olijfolie. Het hoeft niet volledig gaar te zijn. 
  • Doe de silken tofu in een blender, samen met de edelgist, Italiaanse kruiden, knoflook, paprikapoeder, kurkuma, zout en peper en harissa. Pureer tot een zo glad mogelijk mengsel. Als je geen blender hebt kan dit ook met de staafmixer of met de keukenmachine. 
  • Meng het tofumengsel door je groenten, doe hier de zongedroogde tomaat bij en giet dit geheel in je taartvorm. Halveer de cherrytomaatjes en leg deze bovenop je taartvulling. 
  • Bak je quiche in 25-30 minuten goudbruin en knapperig. Zowel warm erg lekker als de volgende dag bij je lunch. 

Dit recept is gemaakt met een product dat ik opgestuurd heb gekregen van een PR-bureau of merk. Dit is niet van invloed op mijn mening. Ik word niet betaald om hierover te schrijven.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...