18 april 2016

Love & Lemons Kookboek – review

Toeval bestaat niet. Degenen die mij volgen op Instagram of Twitter hebben het vast al gemerkt: ik doe de hele maand april mee met de Vegan Challenge. Dat betekent dat ik de hele maand geen vlees, vis, eieren, melk, kaas of andere dierlijke producten eet. Dat gaat me makkelijker af dan gedacht, maar extra receptinspiratie is zeker in deze maand meer dan welkom. 



En toen lag ineens het Love & Lemons Kookboek op de mat. Het blog Loveandlemons.com is een vegetarisch blog met allerlei heerlijke recepten en prachtige foodfoto’s. Ze hebben zelfs de Saveur Best Cooking Blog Award gewonnen. De perfecte partij dus om een mooi kookboek te schrijven. En dat hebben ze gedaan.

Het Love & Lemons kookboek bestaat uit 100 vegetarische en zelfs grotendeels vegan gerechten. Sommige gerechten zijn niet vegan, maar waar mogelijk geven ze een alternatief om het gerecht alsnog vegan te maken. Maar zelfs als je geen vegetariër of vegan bent, is dit een prachtboek. Het doet me denken aan een versie van Plenty van Yotam Ottolenghi, maar dan met kortere ingrediëntenlijstjes en minder stappen. 



De hoofdstukken zijn ingedeeld in groentesoorten en alle gerechten zijn er op gericht om de groenten het beste tot hun recht te laten komen zonder al te veel poespas of moeilijke ingrediënten. Wat ik vooral erg leuk vind, is dat je door dit boek te lezen weer herinnerd wordt aan hoe veel opties je eigenlijk hebt om met groenten te koken. 



Het beeldmateriaal bij de recepten is prachtig. Mooie, heldere en kleurige foto’s van ingrediënten en gerechten op een marmeren achtergrond. Sprekend en toch rustgevend. Wat ik ook erg tof vind is dat de accentkleur van het boek geel is. Ik heb helemaal niks met de kleur geel, maar bij dit boek klopt het. Ik word er blij van. 



Heb ik dan niks aan te merken? Jawel. Ik vind de porties soms wat klein. De recepten die ik nu geprobeerd heb, waren voor vier personen en wij hebben ze steeds met zijn tweeën opgegeten. Dat zegt misschien meer over ons dan over dit boek, maar ik vind het wel opvallend. Gelukkig geeft het niks als je dit van tevoren weet, en er niet op rekent dat je nog restjes overhoudt voor je lunch de volgende dag.

Dit boek voegt voor mij echt iets toe aan mijn uitpuilende kookboekenkast. Dit boek maakt me enthousiast om de keuken in te springen en aan de slag te gaan met verse, knapperige ingrediënten om iets heerlijks op tafel te zetten. 



Ik heb twee recepten uit dit boek gekookt, en deze zie je aanstaande woensdag en vrijdag hier verschijnen. Ben je daar dus benieuwd naar? Stay tuned!

Het Love & Lemons Kookboek is verschenen bij uitgeverij Unieboek | Het Spectrum en is voor 30 euro te koop bij diverse (kook)boekhandels.

Deze review bevat een artikel dat is opgestuurd door een uitgeverij. Dit is niet van invloed op mijn mening en ik word niet betaald om hierover te schrijven.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...