5 augustus 2015

Kippenhartjes met champignons en ui

Kippenhartjes. Eigenlijk kocht ik ze voor de kat, maar ik vond dat we ze zelf ook maar eens moesten proberen. Ten eerste omdat ik het onzin vind om een bak kippenhartjes te kopen alleen om de kat blij te maken (stiekem was dat wel het geval, maar daar hebben we het niet over), ten tweede omdat ik alles eens geprobeerd wil hebben.

Internet wees uit dat je kippenhartjes eigenlijk het beste gewoon kan bakken. Even in de pan met wat lekkere kruiden en eventueel wat groenten erbij. Ik besloot om een weinig avontuurlijk gerecht ervan te maken zodat ik de smaak eens goed kon proeven. En wat bleek? Hartstikke lekker! Ze zijn wat steviger dan kipfilet; ze hebben wat meer bite. Qua smaak zit het ergens tussen een kippendij en een kippenlevertje in. Niet zo heftig als kippenlevers dus, maar wel in de achtergrond dat kenmerkende smaakje van orgaanvlees.

Ik at deze kippenhartjes met gebakken aardappeltjes en sperziebonen. Wederom niet avontuurlijk, wel heel lekker. Een aanrader dus. 



Voor 3-4 personen
Ingrediƫnten:
  • 300 gram kippenhartjes
  • 1 el olijfolie
  • 1 ui, gesnipperd of in halve ringen
  • 250 gram champignons, in plakken
  • Snufje gedroogde tijm
  • Snufje gedroogde oregano
  • Snufje gedroogde rozemarijn
Bereiding:
  • Snijd de kippenhartjes doormidden. Verwarm een koekenpan en doe hier de olijfolie in. Bak hierin de ui en champignons tot ze goudbruin beginnen te worden. Voeg dan de kippenhartjes en tijm, oregano en rozemarijn toe. Roer af en toe om en bak tot de kip gaar is, zo’n 6-8 minuten. 
  • Serveer meteen, bijvoorbeeld met gebakken aardappels en sperziebonen of met zoete aardappelfrietjes en een salade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...