23 januari 2015

Gouden melk

Kurkuma is een heerlijk kruid dat aards en licht bitter smaakt. Daarnaast is het verantwoordelijk voor de gele kleur van kerriepoeder en schijnt het ook nog eens erg gezond te zijn. Zo zou het kankercellen doden, de leverfunctie ondersteunen, alzheimer voorkomen en de groei van vetcellen verminderen. Reden genoeg om eens wat meer kurkuma tot me te nemen, dacht ik zo.

In mijn zoektocht naar lekkere kurkumarecepten kwam ik verschillende varianten tegen van deze gouden melk. Door het vet en de peper wordt de curcumine, de werkzame stof uit kurkuma, nog beter opgenomen. Bovendien is het een lekker kruidig drankje dat me een beetje doet denken aan een chai tea latte.

Onderstaande versie is een hele eenvoudige, met alleen wat kaneel en honing. Natuurlijk kan je er van alles aan toevoegen. Denk aan vanille, gember (poeder of vers) of kruidnagel. En ook qua melksoort kan je eindeloos variëren. Ik hou er niet van om koemelk te drinken dus ik gebruik rijstmelk. Maar doe vooral wat je zelf lekker vindt.





Ingrediënten:
  • 300 ml melk naar keuze
  • 1 tl kurkuma
  • 1/8 tl versgemalen peper
  • ¼ tl kaneel
  • ½ el honing

Bereiding:
  • Verwarm de melk in een pan. Doe hier de kurkuma, peper, kaneel en honing bij en roer door tot alles goed vermengd is. Serveer meteen.


Bonusfoto: Gyzmo wil even weten wat er hier zo nodig gefotografeerd moet worden.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...