7 april 2014

Jello shots

Lang geleden, op een legendarische stapavond met drie vriendinnen, had ik jello shots gemaakt. Eenhapsformaat puddinkjes met zo’n grote hoeveelheid alcohol dat je binnen de kortste keren je kleren uit staat te trekken op de bar. Niet dat ik zoiets zou doen, natuurlijk.

Inmiddels ben ik ouder, denk ik dat ik wat wijzer ben en ben ik vooral zo’n zeur geworden die niet meer gaat stappen (want: druk, lawaai, stinkt, ik wil niet meer zo laat naar bed en ugh ik ben 80). Mijn voorliefde voor een alcoholische versnapering is echter nog steeds wel aanwezig. En die voorliefde zorgde ervoor dat ik ineens heel veel zin had om jello shots te maken. Maartje had toevallig hetzelfde idee dus tijdens een avond met dezelfde drie vriendinnen (we deden dit keer een etentje deden waarbij iedereen een gerecht meenam en we allemaal voor 12 uur in bed lagen want ik ben 80) gingen we weer aan de jello shots. Het was opnieuw legendarisch.

Jello shots kun je op twee manieren maken: met een pakje instant jelly pudding of ‘from scratch’ met vruchtensap, gelatine en alcohol. Omdat ze bij de supermarkt doorgaans maar 1 smaak verkopen (aardbei) koos ik ervoor om het met een vruchtensap te doen. Heb je nu wel allemaal smaakjes jelly, of vind je aardbei spannend genoeg, dan is de bereidingswijze simpel. Ik zal beide recepten hieronder delen.

De bekertjes waar de shots in zitten, kocht ik bij Xenos maar ze kunnen ook in een siliconen ijsblokjesbakje, plastic bekers of net wat je zelf leuk vindt.

Links de versie van Maartje met een stukje gekonfijte citroen, rechts mijn variant


Jellyshots met een pakje jelly
Ingrediënten:
  • 1 pakje jellypudding, of verschillende soorten zodat je laagjes kan maken
  • 300 ml water
  • 200 ml wodka, jonge jenever, rum of andere transparante alcohol (Malibu, anyone?)

Bereiding:
  • Breng de 300 ml water aan de kook en haal van het vuur. Doe hier het pakje jelly pudding bij en roer goed door. Voeg dan de wodka toe en roer tot ook dit goed opgelost is. Giet in de bekertjes en laat minstens 6 uur opstijven in de koelkast. 
  • Het kan zijn dat er in jouw pakje jelly nog geen suiker zit. Dit moet je dan zelf nog toevoegen. Lees hiervoor de instructies op de verpakking. 

Jellyshots from scratch
  • 6 blaadjes gelatine
  • 300 ml vruchtensap (ik gebruikte een multivruchtensap)
  • 200 ml wodka
Bereiding:
  • Laat de blaadjes gelatine weken in koud water tot ze zacht zijn. Doe de blaadjes dan met aanhangend water in een pannetje en verwarm tot de gelatine is opgelost.
  • Meng vruchtensap en wodka door elkaar en giet hier de gelatine bij. Nog een keer goed mengen. Giet in de bekertjes en laat minstens 6 uur opstijven in de koelkast.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...