4 januari 2017

Bieramisu

Het was even stil op Blondie Kookt want ik had behoefte aan een pauze. Rond de feestdagen heb ik dus heerlijk tijd doorgebracht met familie en vrienden en me geconcentreerd op lekker eten en koken zonder dat ik me druk maakte over de foto, de begeleidende tekst of andere bloggerelateerde dingen. Dat was heerlijk en het heeft me de energie gegeven om weer aan de slag te gaan.

Wie mij al langer volgt, kent mijn favorieten: chocolate chip cookies en tiramisu. Beide vind ik heerlijk en je kan me rustig met een grote schaal vol één van deze twee op de bank zetten, dan hoor je me de rest van de dag niet meer. Maar ondanks dat het favorieten zijn, is er niks mis met een beetje variatie. Chocolate chip cookies met zeezout en karamel bijvoorbeeld. Of, zoals in dit recept, bieramisu. Tiramisu gemaakt met bier in plaats van koffie.

Eigenlijk is het helemaal niet gek. Bier heeft net als koffie iets bitters en de alcohol in het bier past natuurlijk perfect bij een tiramisu. Probeer het dus vooral eens, het zal je niet teleurstellen. 



Voor 8 personen
Ingrediënten:
  • 300 gram lange vingers
  • 500 ml slagroom
  • 500 gram mascarpone op kamertemperatuur, losgeroerd
  • 5-6 eetlepels suiker
  • 1 theelepel vanille
  • 1 flesje bier, ik gebruikte de Waterwolf van Hoop brouwerij
  • Optioneel: cacaopoeder en poedersuiker ter decoratie

Bereiding:
  • Doop de helft van de lange vingers stuk voor stuk in het bier, en leg ze in een enkele laag in een ovenschaal van ongeveer 15x25 cm. 
  • Klop de slagroom met de suiker en vanille stijf. Meng dit voorzichtig door de losgeroerde mascarpone tot je een glad mengsel hebt. Verdeel de helft van het mengsel gelijkmatig over de lange vingers. Herhaal bovenstaande stappen zodat er nog een laag in bier gedoopte lange vingers en een laag van het mascarponemengsel bovenop liggen. Dek dit geheel af en zet minstens 8 uur in de koelkast. Bestrooi het geheel met cacaopoeder en maak eventueel een mooie decoratie met poedersuiker.
Dit recept bevat een product dat is opgestuurd door een PR-bureau of merk. Dit is niet van invloed op mijn mening. Ik word niet betaald om hierover te schrijven. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...