25 februari 2015

The crispy egg

Oké, luister even. Voor je je realiseert dat dit stukje over gebakken ei gaat en je ergens anders culinaire inspiratie op gaat doen: ga gewoon even zitten en lees alsjeblieft verder. Ik ben me ervan bewust dat dit stukje alleen maar over gebakken ei gaat, maar het is het waard. Sinds ik weet van deze manier van eieren bakken, bak ik ze alleen nog maar zo. En ik ben een groot ei-liefhebber, dus dat wil wat zeggen.

Op SmittenKitchen.com las ik een stukje over ‘the crispy egg’. Een ei dat gebakken is in een gloeiend hete pan, in een flinke laag gloeiend hete olie. Het resultaat is dat de eiwitten bijna om het eigeel heen souffleren en de onderkant van het ei donkerbruin bakt en een krokantheid heeft die mij bijna doet denken aan kroepoek. Waarom weet ik ook niet.

De techniek is niet moeilijk. Zolang je een pan hebt die bijna rookt van de hitte en je een flinke laag olie gebruikt -in dit geval is een eetlepel echt niet voldoende- kan je niet anders dan een perfect ei bakken. Het enige dat je moet hebben, is een beetje geduld en wat lef. Zodra je het ei in de gloeiend hete olie laat zakken, begint de boel te spetteren en te knetteren alsof er iets vreselijks gebeurt. Dat is niet zo. Heb geduld, blijf van het ei af en haal hem uit de pan zodra de randjes donkerbruin beginnen te kleuren en nog net niet verbrand zijn. Bestrooi met wat zout en peper, en klaar ben je. Heerlijk op een goed stuk brood of om je nasi mee af te maken.

Ik voel dat je nog niet bent overtuigd. Goed, probeer het in dat geval zelf eens. Ik beloof je dat dit ei het waard is. Anders zou ik er echt geen hele post aan wijden.

Het recept staat hier onder, maar eigenlijk spreekt dit filmpje van Frank Prisinzano voor zichzelf.





Ingrediënten:
  • Olie naar voorkeur om in te bakken 
  • Zo veel eieren als je lekker vindt
  • Eventueel zout, peper of andere kruiden of specerijen
Bereiding:
  • Zet een koekenpan op hoog vuur tot hij begint te roken. Giet hier een laag olie in, tot ook dit begint te roken.
  • Breek intussen de eieren in een kommetje. Dit hoeft niet als je maar één ei bakt, maar in mijn ervaring voorkom je zo dat je ene ei al verbrandt terwijl de ander nog niet gaar is omdat de eieren zo snel bakken in de gloeiend hete pan. 
  • Laat alle eieren tegelijk in het vet gieten. Bestrooi met zout en peper en eventuele andere kruiden. Laat bakken tot de randjes heel donkerbruin zijn en ook de onderkant van het ei goed donker is geworden. Haal uit de pan en serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...