13 februari 2017

Gevulde gepofte zoete aardappel

Het maken van een lekkere maar snelle maaltijd vind ik nog wel eens gedoe. Terwijl ik koken heerlijk ontspannend vind als ik alle tijd heb, vind ik het een noodzakelijk kwaad om dat te doen na een lange werkdag. Maar omdat ik het erg belangrijk vind goed en gezond te eten, doe ik toch. En maaltijden die dan gezond en snel klaar zijn, zijn daarvoor perfect.

Neem nou deze gepofte aardappel. Je legt hem voor 40 minuten in de oven op een bakplaat. Heb je verder geen omkijken naar. Guacamole is zo gemaakt en die bonen zou je zelfs zo direct uit het blik op je bord kunnen doen. En zo heb je een maaltijd waar je bijna geen werk aan hebt en die wel ontzettend lekker en gezond is. Als je er dan tortillachips bij wil doen omdat dit een Mexicaans gerecht is, dan mag dat gewoon. Sterker nog, ik juich het toe! 



Voor 2 personen
Ingrediƫnten:
  • 4 grote zoete aardappels
  • 2 avocado’s
  • 6 cherrytomaatjes, in kleine blokjes gesneden
  • Sap van een halve citroen
  • Zout en peper
  • Tabasco naar smaak
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • 2 bosuitjes
  • Optioneel: flinke handvol gehakte koriander
  • 1 blik zwarte bonen, afgegoten
  • 1 eetlepel olijfolie
  • ½ theelepel knoflookpoeder
  • 1 theelepel cajunkruiden

Bereiding:
  • Leg de zoete aardappels op een met aluminiumfolie bedekte bakplaat. Prik een paar keer in met een vork. Doe de aardappels in een op 180 graden voorverwarmde oven en laat 40 minuten garen.
  • Prak de avocado’s in een kom. Voeg de cherrytomaatjes, citroensap, zout en peper, tabasco, knoflook, bosui en eventueel koriander toe en meng tot een guacamole. 
  • Doe de bonen met de olie, knoflookpoeder en cajunkruiden in een steelpannetje en warm even door. 
  • Snijd de aardappels als ze gaar zijn in de lengte doormidden en leg op een bord. Verdeel de guacamole erover en maak af met de zwarte bonen. Serveer met tortillachips.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...