8 juli 2016

Auberginesalade met de beste dressing ever

Onlangs kreeg ik de Arab Food Lovers box opgestuurd. Een maaltijdbox met ingrediënten voor 5 Midden-Oosterse gerechten, geleverd met recepten en al. Deze box kost nog geen 25 euro en staat na bestellen meestal al de volgende dag op tafel. Perfect voor als je inspiratie op is, of als je een leuk cadeau zoekt voor de foodie in je leven. Op de foto onderaan het recept zie je wat je precies krijgt in de box.

Eén van de recepten die in deze box zat, was de gefrituurde aubergine-paprikasalade. De verse ingrediënten voeg je zelf toe, de ingrediënten voor de dressing zaten in de box. En die dressing is precies waar ik het over wil hebben.

Ik heb namelijk een tijdje gedacht dat ik niet zo gek was op sumak. Dit lichtzure kruid had ik wel eens geproefd, en ik werd er niet gelukkig van. Wat vreemd is, want ik ben zo gek op zuur dat ik me soms in moet houden om niet gewoon een slok balsamicoazijn te nemen. (Geen grapje!) Nu vermoed ik echter dat de sumak die ik in mijn kastje had staan niet goed was, want de sumak uit deze box is fantastisch. En in combinatie met de andere ingrediënten in de dressing, gaan er Engelen zingen als je een hap neemt. Laurens, notoire auberginehater, heeft zijn portie met smaak opgegeten en vroeg of we dit vaker konden eten.

Dus, aan de slag met die aubergine!



Ingrediënten:
  • 1 el sumak
  • 100 ml granaatappelmelasse
  • 2 tl honing
  • 2 grote aubergines
  • 2 rode (punt)paprika’s
  • ½ teentje knoflook
  • olie om te frituren
  • 50 ml olijfolie
  • Zout
  • Eventueel wat blaadjes munt om te garneren

Bereiding:
  • Was en snijd de aubergines. Bestrooi met wat zout en laat dit kort staan. Maak ondertussen de paprika's schoon en snijd deze. 
  • Verhit in een frituurpan of wok een flinke laag olie. 
  • Dep de aubergines droog en frituur de aubergine en paprikastukken in niet te grote porties goudbruin in de hete olie. Laat op keukenpapier uitlekken. 
  • Pel en pers ondertussen de knoflook fijn. Meng in een kommetje een dressing van de knoflook, sumak, granaatappelmelasse, honing en wat zout naar smaak en een flink scheut olijfolie.
  • Bestrooi de koude of warme gefrituurde aubergine en paprika eventueel met wat zout en serveer ze met de granaatappeldressing en eventueel wat muntblaadjes.


Dit recept bevat producten die opgestuurd zijn door een PR-bureau of merk. Dit is niet van invloed op mijn mening. Ik krijg niet betaald om over deze producten te schrijven.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...