12 februari 2016

Geproefd! Italiaanse delicatessen van Amesi

Dat de Italianen weten wat lekker eten is, dat is niks nieuws. Uiteindelijk hebben wij vele heerlijkheden als pasta, pizza, mozzarella en Parmezaanse kaas aan onze Zuid-Europese vrienden te danken. Dus als de mannen van Amesi.nl je dan vragen of je wat van hun Italiaanse delicatessen wilt proberen, dan zeg je daar natuurlijk volmondig ja tegen.

Al snel stond er een pakketje vol heerlijkheden bij mij op de eettafel, en ik bespreek vandaag graag mijn favorieten uit dit pakket.



Chocolade met citroen en jasmijn

Eerlijk is eerlijk, van deze chocolade verwachtte ik niet zo veel. Chocolade met een smaakje, dat kennen we wel. Eh, toch niet hoor! Deze chocolade bestaat uit niet meer dan cacao, suiker en aroma. Geen cacaoboter, melk of andere ingrediënten dus. De textuur is daardoor wat bros en haast korrelig, maar op een goede manier. Als je één product bij Amesi wilt kopen, laat het dan deze chocolade zijn. Overigens heb ik altijd geleerd dat chocolade en citroen niet samen gaan maar deze chocolade bewijst het tegendeel. YUM!

Truffelhoning

Acaciahoning met echte plakjes truffel er in. Wat mij betreft ontzettend decadent en echt een product waarmee je de foodie in je leven erg blij kan maken. Bij het openen van het potje komt de truffelgeur je al tegemoet. Dat is een goede indicatie van hoe het smaakt, de truffel is duidelijk aanwezig in deze honing. Heerlijk. Mijn eerste ingeving voor deze honing was om hem in een dressing voor bijvoorbeeld carpaccio te gebruiken.



Perenjam met chocolade

Een jam die alleen bestaat uit peren, suiker, cacao en citroensap. Dat kan niet anders dan lekker zijn. De jam zelf is erg zoet maar de stukjes cacao zijn licht bitter en houden het geheel goed in balans. Ongetwijfeld erg lekker op brood of op een cakeje, maar ik lepel het potje gewoon zo leeg.

Kastanjehoning

Ooit, lang geleden, maakte ik eens kastanjepuree. Ik dacht dat het mislukt was, tot ik twee andere mensen liet proeven en ze allebei zeiden dat het precies zo smaakte als het hoorde. Conclusie: ik hou gewoon niet van kastanje. Deze honing vind ik echter wél lekker. Het heeft de kenmerkende kastanjesmaak maar niet de textuur en ik denk dat dat hetgeen is waar ik moeite mee heb bij kastanjes. Dit lijkt me in ieder geval heerlijk om te verwerken in een toetje.

Pistachecrème
Tijdens het proeven van deze crème betrapte ik mezelf er op dat ik een aantal keer hardop ‘mmm!’ riep. Dit is lekker! In eerste instantie doet het me denken aan een soort witte chocoladepasta met noten, en daarna komt de echte pistachesmaak naar boven. Dit is zoet, romig, nootachtig… Heerlijk. Nutella, move over.

Nougat pistache
We blijven nog even in de pistache, en wel met de nougat. Dit wordt een harde nougat genoemd, en dat klopt. Een stukje afbreken gaat je niet lukken, hier moet je echt met een scherp mes en flink wat lichaamsgewicht een stuk afsnijden. Toch merk je daar niets van als je een hapje neemt. De nougat is stevig maar niet zodanig dat je het gevoel hebt dat je na het eten hiervan een bezoekje aan de tandarts moet brengen. De nougat is minder zoet dan ik had gedacht, maar daardoor komt de pistachesmaak beter tot zijn recht. Wat mij betreft een hele verfijnde nougat en een echte traktatie.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...